Svar: Kamillete til baby?

30. januar 2024

Alder:
4 mdr.

Kære drengenes mor

Tak for dit brev og velkommen tilbage :) Stort tillykke med, at I har fået en lillebror, hvor dejligt!

I 2020 kom Fødevarestyrelsen med en advarsel om ikke at give te til små børn, og de har siden præciseret deres anbefalinger, så anbefalingen nu er:

"Børn under 3 år bør ikke drikke nogen former for te - hverken sort te, grøn te, hvid te eller urtete. Børn bør heller ikke drikke iste - hverken købt på karton i supermarkedet eller hjemmelavet". Citat fvst.dk 2024.

Fødevarestyrelsen skriver, at te kan indeholde mange forskellige uønskede stoffer som PA (pyrrolizidinalkaloider), fluorid, EGCG, kumarin og PAH (polycykliske arom​​atiske hydrokarboner). ​​Selvom stofferne er naturlige og kommer fra den jord, som teplanter vokser i eller fra ...

Annonce

... ukrudt i temarken, så kan stofferne være skadelige.

Fødevarestyrelsen skriver også, at indtil de har fået mere viden, så kan man som forbruger reducere sit indtag af uønskede stoffer fra te ved at variere sit daglige indtag af te, købe forskellige mærker og drikke frugtte (te lavet kun af tørret frugt).​​ Dermed undgår man et dagligt, ensidigt og højt forbrug af bestemte teer, der kan udgøre en risiko.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

De skriver også, at man bør begrænse indtaget af kaffe, da både te og kaffe reducerer optaget af jern fra kosten. Og at gravide rådes til at begrænse deres indtag af sort te til et par kopper dagligt.

Så - du bør ikke give din dreng kamillete eller anden form for te:)

Rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu en gang:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor