Svar: Kamillete til baby?
30. januar 2024
Alder:
4 mdr.
Kære drengenes mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage :) Stort tillykke med, at I har fået en lillebror, hvor dejligt!
I 2020 kom Fødevarestyrelsen med en advarsel om ikke at give te til små børn, og de har siden præciseret deres anbefalinger, så anbefalingen nu er:
"Børn under 3 år bør ikke drikke nogen former for te - hverken sort te, grøn te, hvid te eller urtete. Børn bør heller ikke drikke iste - hverken købt på karton i supermarkedet eller hjemmelavet". Citat fvst.dk 2024.
Fødevarestyrelsen skriver, at te kan indeholde mange forskellige uønskede stoffer som PA (pyrrolizidinalkaloider), fluorid, EGCG, kumarin og PAH (polycykliske arom​​atiske hydrokarboner). ​​Selvom stofferne er naturlige og kommer fra den jord, som teplanter vokser i eller fra ukrudt i temarken, så kan stofferne være skadelige.
Fødevarestyrelsen skriver også, at indtil de har fået mere viden, så kan man som forbruger reducere sit indtag af uønskede stoffer fra te ved at variere sit daglige indtag af te, købe forskellige mærker og drikke frugtte (te lavet kun af tørret frugt).​​ Dermed undgår man et dagligt, ensidigt og højt forbrug af bestemte teer, der kan udgøre en risiko.
De skriver også, at man bør begrænse indtaget af kaffe, da både te og kaffe reducerer optaget af jern fra kosten. Og at gravide rådes til at begrænse deres indtag af sort te til et par kopper dagligt.
Så - du bør ikke give din dreng kamillete eller anden form for te:)
Rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu en gang:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske